Arbowet – verplichting basiscontract Arbodienst

De Arbowet.
Iedere werkgever met personeel heeft er mee te maken!
Sinds 1 juli jl. moet iedere werkgever minimaal een basiscontract hebben bij een Arbodienst. Per 1 september jl. zijn er nieuwe boeteregels. De basiscontracten afgesloten na 1 juli 2017 vallen hier direct onder. Voor arbocontracten van voor deze datum geldt een overgangstermijn van een jaar. Alle contracten moeten dus voor 1 juli 2018 zijn aangepast.
Angst (voor boetes) is uiteraard een slecht raadgever. Wij adviseren u het contract te (laten) controleren. Het opstellen van een Verzuimprotocol, een Personeelsgids en duidelijke regels kan veel problemen voorkomen. Wij helpen u graag bij de inventarisatie en met advies.
De Inspectie SZW gaat scherper toezien op naleving van de wetgeving. Zij kunnen direct een boete opleggen wanneer er geen (basis)contract aanwezig is. Een (basis)contract moet aan minimale voorwaarden (taakafspraken) voldoen. Als er afspraken ontbreken ontvangt de werkgever eerst een waarschuwing met een Eis tot Naleving. Bij herhaalde controle volgt een boete.
Dit zijn de boetes:
Geen afschrift advies bij ontbreken O.R. of personeelsvertegenwoordiging | €340 |
Basiscontract niet compleet | € 750 |
Afspraken ondersteuning bij verzuimbeleid ontbreken | € 750 |
Niet juist ter beschikking stellen van second opinion | € 750 |
Werkwijze bedrijfsarts ontbreekt | € 1.500 |
Attendering werknemers op open spreekuur ontbreekt | € 1.500 |
Geen preventiemedewerker aangewezen | € 1.500 |
Geen adequate toegang tot bedrijfsarts | € 1.500 |
Bedrijfsarts kan werkplek niet bezoeken | € 1.500 |
Geen basiscontract | € 1.500 |
Geen mogelijkheid tot second opinion | € 1.500 |
Niet melden bedrijfsongeval waardoor geen mogelijkheid tot onderzoek | € 50.000 |